måndag 8 oktober 2007

Frusen men lycklig!

Då är jag ÄNTLIGEN framme!!!! Efter månader av planering, förhoppningar, misströstan, uppgivenhet, förhandlingar, byråkrati etc, etc så är jag tillslut på plats!

Resan gick helt ok. Flög med Turkish Airlines och hade tyvärr en ganska lång väntan i Istanbul som gjorde att resan tog nästan ett helt dygn men planen var super fräscha och trevlig personal så man kan aboslut inte klaga..

Landade i ett blåsigt och halvmolningt Kapstaden med sisådär 14-15 grader och både jag och Saga, min kollega drog djupa andetag när vi kom av planet och sög i oss doften av Afrika. Ingen av oss kan riktigt förklara vad det är men det finns definitivt en speciell lukt och känsla här..och det kändes bara sååå skönt! Äntligen framme liksom.. Paul, vår andra kollega (en lokal kille som gjorde guide kursen samtidigt med oss) stod och väntade på oss i ankomsthallen och skulle köra oss till tjejernas hus.. Saga ska ju dela med 2 andra svenska tjejer som jobbar som reseledare och jag ska bo hos de tills jag hittat nåt eget..
Så när vi kom till bilen så låg det en födelsedags present och väntade på mig i sätet.
Visade sig vara min chef som slagit in en Black Label (lokal ölet som jag fastnat för här nere) med en stor rosett runt om...så blev en perfekt start där jag satt i baksätet och njöt av en öl och tog in alla mya intryck medans vi körde igenom välbekanta men även helt nya områden... Var ju bara 4 månader sen jag var här men nu ser man ju allt med nya fräsha ögon igen plus att nu vet man ju att man ska stanna längre, vilket gör det lite annorlunda..

Tjejernas hus är helt ok.. I ett bra område och med fin trädgård och pool så det blir nog jättebra..Enda kruxet är värmen..Är precis samma sak här som i te x Australien..Ingen centralvärme..Så det är svinkallt inomhus och vi alla trängs runt en bärbar värmare och nästan längtar till att få gå och lägga oss för i sängen är det varmt... Men förhoppningsvis är vi precis i slutet av vintern nu och det borde bli varmare inom några veckor..

Resten av dagen så kollade vi runt lite i området och gick och käkade lite middag och drack några öl..super soft!

Sen imorse så vart det full rulle! Kl 06.00 hade vi morgonmöte hemma hos oss och sen skulle tjejerna plus Akim och Paul ut på en Fam trip till Garden Route för att kolla in hotellen etc medans jag och Anki fortsatte till kontoret för mitt intro..Och sen har det bara rullat på! Lite kaos så här första dagen och jag tycker inte jag har någon som helst koll på vad det är jag ska göra men det kommer nog gå bra så fort jag hunnit smälta allt..
var även in till en mäklare som ska visa mig några lght imorgon men lite dåligt med lght som fyller alla mina krav för tillfället så kanske kommer ta ett tag innan jag hittar nåt jag verkligen vill ha men det är inget jag oroar mig för nåt vidare..det får ta den tid det tar och i värsta fall får jag väl hyra nåt temporärt för 6 månader till att börja med..

Nej, nu är jag helt slut i huvet och måste äta något känner jag..Skriver mer en annan dag men ville bara ge en liten uppdatering medans det fanns en stund över..

Inga kommentarer: