fredag 9 maj 2014

Mammaledig

Idag är tanken att det ska vara min sista dag på jobbet. Vilken konstig känsla!

Som egen-företagare blir det självklart väldigt många timmar och framförallt kvällar och helger och annat man fått offra, så att nu helt plötsligt vara ledig känns minst sagt främmande.

Sydafrikaexperten har ju varit min bebis de senaste 5 åren...

Har ett fåtal bokningar som vi försöker bli klara med och Fredric kommer ju köra på "som vanligt" så företaget kommer ju rulla på men jag har lovat att hålla mig borta från kontoret och vila upp mig nu innan vår efterlängtade bebis förhoppningsvis gör entré inom kort.

Sedan får vi se hur det blir framöver. Hela juni kommer vi iallafall ha stängt och sedan är det ju dags att börja förbereda inför nästa säsong som för oss börjar lite tidigare än vanligt..Har en hel del bokningar redan i aug-sep...Blir med andra ord ingen "vanlig" mammaledighet utan kommer nog få ta den i omgångar och ta ut strödagar här och där men det har vi ju varit inställda på hela tiden.

Vi har ju en enorm fördel genom att vi jobbar hemifrån och är båda involverade i företaget och på så vis kan bytas av.
Detta med föräldraledighet är ju något som vi i Sverige länge legat före stora delar av världen och vi ska vara enormt tacksamma för systemet vi har.

I Sydafrika får man vanligtvis som mamma 4 månaders obetald mammaledighet (pappan får några dagar ledigt vid barnets födsel) and that´s it!

Inga kommentarer: